top of page

מאגר תוכניות הכלה והשתלבות משרד החינוך

עודכן: 4 באוק׳ 2023

כבני אדם אנחנו נוטים להגדיר את עצמנו על פי דעתם של אחרים, או נכון יותר, על פי מה שאנחנו חושבים שאחרים חושבים עלינו. האדם הוא יצור חברתי וככזה הוא מושפע עמוקות מהקבוצה המיידית שבה הוא נמצא. כמחנכים ומחנכות יש לנו את היכולת לסייע לתלמידים לבסס את עצמם בצורה איתנה יותר בעזרת כלים ומתודולוגיות משתנות. במאמר זה אנחנו רוצים לדבר מעט על מאגר תוכניות ההכלה וההשתלבות של משרד החינוך ולהציג בפניכן ובפניכם את "מעגלי א.ב.י", תוכנית הכלה והשתלבות ייחודית המוכרות על ידי משרד החינוך, אשר לאורך שנים ארוכות זוכה להכרה ולשבחים רבים בקרב אנשי חינוך מכל המגזרים.


מעגלי א.ב.י מתמקדים בהכלה ובהשתלבות על ידי ערבוב ובנייה מחדש של הכיתה ברמה הפיזית החברתית והרגשית, וזאת דרך שימוש באומנויות כמו משחק, תנועה ואלתור. לפרטים נוספים – צרו איתנו קשר עוד היום.


מה זה בכלל אומר: מאגר התכניות להכלה והשתלבות?

כחלק ממערכת גפ"ן מציע משרד החינוך למנהלי בתי ספר לנהל את התקציב השנתי שלהם באופן חופשי יותר מאי פעם. המערכת כוללת בתוכה מאגר עצום של אפשרויות, כאשר חלקן מוקדש להיבטים ניהוליים של בית הספר וחלקן מוקדש לתכנים לימודיים נוספים על אלו שמחויבים על ידי משרד החינוך. כחלק ממאגר תוכניות ההכלה וההשתלבות של משרד החינוך קיימות כמה תוכניות אשר מטרתן העיקרית היא לסייע לתלמידים לפתח את עצמם בתור אינדיבידואלים ובתור חלק מקבוצה. תוכנית ההכלה וההשתלבות מעגלי א.ב.י, תוכנית מספר 1523 במערכת גפ"ן, היא מהתוכניות הוותיקות ביותר שקיימות במערכת ולאורך השנים היא זוכה באופן עקבי בשבחים ובהמלצות מכל המנהלים, הרכזות ואנשי החינוך שלקחו בה חלק. התוכנית פועלת בכל רחבי הארץ, כולל הפעלה של תוכניות הכלה והשתלבות המותאמות לחברה הערבית ומועברות בערבית, ומותאמת לכול הגילאים.


מאגר תוכניות הכלה והשתלבות משרד החינוך

קיימות שיטות שונות ודרכים מגוונות כדי לבצע תהליכי הכלה והשתלבות, אך התוכנית של מעגלי א.ב.י יוצאת מתוך נקודת הנחה שלאורך רוב שעות יום הלימודים התלמידים באים לידי ביטוי באופנים מילוליים ובעזרת הקשרים לוגים, ולכן התכנית פועלת בדרכים אחרות. בעזרת הישענות על סוגים שונים של אומנויות, המנחים והמנחות שלנו מעודדים את התלמידים ואת התלמידות (וגם את צוותי ההוראה) להשתמש באינטליגנציות אחרות שקיימות אצלם. כך למשל בעזרת ריקוד אנחנו מפעילים את האינטליגנציה התנועתית והמוסיקאלית, אך גם את המרחבית והרגשית. המטרה שלנו היא לעורר בקרב המשתתפים את הידיעה כי הדינמיקה הקבוצתית משפיעה על כל אחד ואחת מאיתנו ובאפשרותנו לשלוט עליה ולהפוך אותה למיטבית בעזרת הסכמה הדדית שנוצרת בין חברי הקבוצה.


בין סוגי האומנויות שבהם אנחנו משתמשים אפשר למנות:

- מוסיקה

- אימפרוביזציה

- תיאטרון בובות

- משחק

- ריקוד

- ועוד


בעזרת השילוב של אומנויות אנחנו מצליחים להגיע אל תוך עצמנו בצורה ישירה ונטולת מחסומים, אנחנו מצליחים לראות מעבר ל"דמות הציבורית" שלנו אל תוך התחום החבוי ובכך אנחנו מביאים לידי ביטוי את עצמנו בצורה שלמה יותר ואותנטית יותר. המטרה של תוכנית ההכלה וההשתלבות שלנו היא לאפשר לתלמידים סביבה מוגנת ובטוחה שבה הם יכולים להתחבר לצדדים המוכרים פחות שלהם ולאפשר להם לבטא את עצמם בדרכים שהן מעבר למקובל במטרה לעקוף את התודעה ואת הכבלים שכובלים אותה. בסיום התהליך התלמידים והתלמידות יצאו עם כלים פרקטיים ומחשבתיים אשר יסייעו להם להתמודד בחיי היום היום ובתקווה יאפשרו לקבוצה כולה להמשיך ולהתפתח בצורה פרודוקטיבית.


החשיבות של מאגר תוכניות ההכלה וההשתלבות

כל מי שעובד עם ילדים, בני נוער ומתבגרים יודע שלפעמים הם יכולים להיות אכזריים. העולם שבו אנו חיים כיום מצליח לאתגר גם את המורות והמורים הוותיקים ביותר, וגם אלו שכבר חשבו שראו הכול נאלצים למצוא דרכים חדשות להתמודד עם קשיים שונים. אם בעבר חרמות והקנטות היו נשארים בתוך תחומי בית הספר ומידת השפעתם הייתה נקודתית, כיום הם לא נעצרים שם והדבר מביא לעלייה חדה במקרי דכאון ואף בפגיעה עצמית. אלו הם כמובן מקרי קיצון, אך הם באים להדגיש את החשיבות הרבה שיש דווקא כיום למאגר תוכניות הכלה והשתלבות שיודע לפרק את הקבוצה ולהרכיבה מחדש באמצעים חושיים שמצליחים לבקע את המחסומים העיקשים ביותר.


הכלה בחינוך מתחילה כבר בגני הילדים וממשיכה למעשה לאורך כל השלבים השונים שעובר התלמיד במערכת החינוך ומטרתה העיקרית היא לייצר אקלים חינוכי מיטבי שמאפשר לכל ילד וילדה למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם בצורה חופשית ומוגנת. זה אולי נשמע כמו אידיליה, אבל האמת היא שבאמצעים פשוטים למדי אפשר לשנות את המציאות שסובבת אותנו ולהרכיבה בצורה אחרת ופרודוקטיבית יותר שפועלת למען התלמידים. במסגרת מאגר תוכניות ההכלה וההשתלבות בבתי הספר שמוצע על ידי משרד החינוך תוכלו למצוא את "מעגלי א.ב.י" - תוכנית התערבות ליצירת אקלים חינוכי מיטבי בכיתה (תוכנית מספר 1523 במערכת גפ"ן) המשלבת באמצעות אומנויות את כלל התלמידים והתלמידות ומאפשרת גם לילדים מאותרים במיוחד להשתלב ולהיות חלק מהכלל בצורה שהיא לאו דווקא שפתית או לוגית.


תהליך ההשתלבות וההכלה התכנית "מעגלי א.ב.י" עובד בשלבים מובנים, המותאמים לשלבי ההתפתחות המקובלים בקבוצות – שלב ההיווצרות, שלב ההתמסדות ושלב הסיום. במסגרת התוכנית שלנו במרכז א.ב.י כל אחד מהשלבים בנוי בצורה כזו שאנו מביאים בחשבון מראש את הקונפליקטים וההתנגדויות שעלולים לעלות בקרב חברי הקבוצה, ואנחנו מפרקים אותם בעזרת השימוש שאנחנו עושים באומנויות. כך למעשה אנחנו משתמשים בהתנגדויות כקרש קפיצה וכמנוע צמיחה לקבוצה ולכל אחד ואחת מהחברים בה. המטרה העיקרית שלנו היא לא לבטל את ההתנגדויות או להתעלם מהן, להפך, אנחנו מאמינים שכאשר נעצור ונתייחס לסוגיה נוכל לייצר הבנה עמוקה יותר שתאפשר לקבוצה לצמוח.


החשיבות של מאגר תוכניות ההכלה וההשתלבות


מטרות עיקריות של תוכניות ההכלה וההשתלבות "מעגלי א.ב.י"

- יצירת אקלים חינוכי מיטבי מכיל ומאפשר בעבור כלל תלמידי הכיתה תוך הגברת הפתיחות והסובלנות של התלמידים זה לזו והבנת השוני בצרכים שלהם.

- מתן הזדמנויות ושילוב כלל ילדי הכיתה בפעילות הקבוצה, ובמיוחד את הילדים המוחלשים, כדי לייצר מרקם כיתתי הומוגני מקבל ומכיל.

- חיזוק הביטחון העצמי והאישי של התלמיד, בד בבד עם יצירת גיבוש בין כלל חברי הקבוצה ויצירת תלכיד אחיד שמכבד ומעצים את הזולת.

- התנסות באומנויות ובדרכי תקשורת אחרים ככלי ביטוי ופיתוח של שפה רגשית אותנטית חדשה בשיח הקבוצתי.

- הפיכת הכיתה למיכל קבוצתי תומך לליווי התלמידים לאורך שנות התבגרותם והתעצבותם ויצירת קבוצת השתייכות בטוחה וחזקה.


חלק בלתי נפרד מחיינו אנחנו חברים בכיתה ומוקפים בתלמידים ובתלמידות אחרים. גם אם נרצה לא נוכל לברוח מכך, אך באפשרותנו להפוך את התהליך הזה לאיכותי ולפרודוקטיבי במקום שיהיה הרסני ופוגעני. הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות זה לזהות ולהבין את החשיבות ואת הכוח שיש לקבוצה גם לבנות וגם להרוס, ורק לאחר מכן נוכל להתחיל להבין כיצד להשתמש בכוח הזה. כחלק ממאגר תוכניות הכלה במשרד החינוך קיימות תוכניות רבות המציעות פריזמות ומתודולוגיות שונות אך רק מעגלי א.ב.י מציעה לכם דרך מוכחת שמוכרת על ידי משרד החינוך כבר שנים רבות ובכל זאת מצליחה לרענן את דרכיה ולהמשיך להוביל את התחום.


צרו איתנו קשר עוד היום לקבלת פרטים נוספים על תוכניות ההכלה וההשתלבות שלנו.


המאמר נכתב על ידי אבי ריינשטיין


225 צפיות0 תגובות
bottom of page