top of page

תיאטרון פלייבק – שיטת הכלה והשתלבות ייחודית

בני האדם הם יצורים חברתיים במהותם, וכפי שאמר הפילוסוף אריסטו "האדם הוא יצור פוליטי מטבעו". כלומר, אנו לומדים ומתפתחים באמצעות אינטראקציה עם הסביבה ועם אחרים. ילדים בפרט לומדים התנהגות חברתית נאותה על ידי התבוננות וחיקוי של מבוגרים ושל בני גילם. עם זאת, חשוב מאוד לאפשר לילדים גם כלים לבטא את עצמם, את רגשותיהם ואת עולמם הפנימי באופן יצירתי ובונה. הפסיכולוג החינוכי קרל רוג'רס טען כי - "הילד יכול להתפתח בצורה בריאה וטבעית רק כאשר הוא חווה קבלה בלתי מותנית". קבלה שכזו מאפשרת לילד לחקור ולבטא את עצמו ללא פחד משיפוט. פסיכולוגים חברתיים ואנשי חינוך רבים, בהם אבי ריינשטיין, בוחנים את ההשפעה שיש לסביבת הלמידה של הילדים על התפתחותם הרגשית והחברתית.


ריינשטיין עסק שנים רבות במחקר של ההשפעה של הקבוצה על הפרט, וגיבש על בסיס ידע זה את שיטת עבודתו במרכז א.ב.י לאומנות, ביטוי ויצירה. חלק מהכלים בתוכניות ההכלה וההשתלבות שפותחו במרכז מבוססים על עולם הבמה והתיאטרון. אחד הכלים המרכזיים הוא תיאטרון פלייבק. תיאטרון הפלייבק פותח כשיטה תרפויטית המבוססת על דמיון, אימפרוביזציה וקבלת האחר. השיטה החלה כאשר ג'ונתן פוקס החל ב-1975 להעלות הופעות אינטראקטיביות בהן הקהל סיפר סיפורים אישיים, והשחקנים המחיזו אותם תוך כדי האזנה פעילה ופרשנות יצירתית.


ריינשטיין אימץ את השיטה כחלק מפעילות מרכז א.ב.י, לאחר שחזה בהשפעה המשמעותית שיש לה על משתתפי הסדנאות שבהן השתתף. תיאטרון הפלייבק מאפשר למשתתפים לשתף בחוויות אישיות, ולראות אותן מגולמות על ידי השחקנים עם אמפתיה ותובנה. התהליך מסייע ליצור קשר בין-אישי עמוק, ולטפח הבנה וקבלה של האחר. השימוש בתיאטרון פלייבק ככלי להכלה והשתלבות הוא אם כך חדשני וייחודי. הוא מאפשר לכל משתתף, בין אם ילד, בן נוער או מבוגר, להרגיש שהוא נשמע, מובן ומקובל כמו שהוא. אם הנושא מעניין אתכם, אנו ממליצים לכם להמשיך ולקרוא את מאמר זה. כמו כן, אפשר ליצור איתנו קשר או להזמין סדנת הכלה והשתלבות ייחודית באמצעות מערכת גפ"ן של משרד החינוך, תוכנית מספר 1523.


מה זה תיאטרון פלייבק?

תיאטרון הפלייבק הוא תהליך אינטראקטיבי ויצירתי, המאפשר למשתתפים לשתף בסיפורים אישיים ולראות אותם מגולמים מיד על הבמה. המפגש מתחיל כאשר המנחה פונה לקהל ומזמין אותם לספר סיפור, חוויה או רגע משמעותי מחייהם. לאחר שמישהו מהקהל מספר, המנחה שואל שאלות הבהרה כדי להבין לעומק את הסיפור. במקביל, השחקנים מאזינים בקשב רב לפרטים ולרגשות העולים בסיפור. הם לומדים להכיר היטב את הדמויות, האירועים והקונטקסט של הסיפור בזמן אמת. לאחר מכן, השחקנים מתחילים להמחיז ולגלם את הסיפור על הבמה, תוך שהם יוצרים דיאלוגים ומציגים את האירועים באופן דרמטי ורגיש.


תהליך ההמחזה נעשה תמיד באופן אמפתי ומכבד. השחקנים אינם מגחכים או מזלזלים בסיפור, אלא מנסים להבין את המסר הפנימי שעולה ממנו ואת הרגשות של המספר. הם יכולים להציע פרשנות שונה או זווית ראייה חדשה על האירועים. לעיתים הם אף משתפים בתובנות ובהקבלות לחייהם שלהם. עבור המספר, השתתפות בתיאטרון פלייבק היא הזדמנות לחוות מחדש את הסיפור באופן מלא ועמוק יותר. הוא יכול לראות היבטים חדשים בסיפור שלו עצמו, ולקבל תובנות על עצמו ועל חייו. צפייה בשחקנים מגלמים את הסיפור בכנות ואמפתיה יכולה להיות חוויה מרגשת ומרפאת. עבור שאר הקהל, זוהי הזדמנות להיחשף לעולמות פנימיים של אחרים, ולפתח הבנה והזדהות עמם. הצופים לומדים להקשיב ללא שיפוטיות, ולקבל כל אדם כמו שהוא, מה שתורם לתחושת שייכות וקהילתיות, להכלה והשתלבות.


תיאטרון פלייבק – שיטת הכלה והשתלבות ייחודית

איך משתמשים בתיאטרון פלייבק בסדנאות הכלה והשתלבות?

משרד החינוך רואה חשיבות רבה בקידום ערכים של פלורליזם, סובלנות וכבוד הדדי בקרב תלמידים ותלמידות. לשם כך, מעודדים בתי ספר וגני ילדים לבחור בתוכניות העשרה פדגוגיות מתחום ההכלה וההשתלבות. תוכניות אלה נועדו לטפח מודעות לשונות בין בני אדם, ולקדם קבלה של האחר והשונה ממני. ילדים לומדים שלכל אדם יש רגשות, צרכים וכישורים ייחודיים לו, וכי שונות זו מעשירה את החברה כולה. אחת הדרכים המרכזיות, לשיטתנו, להנחיל ערכים אלה היא באמצעות הכרות עם תיאטרון פלייבק. סדנאות פלייבק בבתי ספר מספקות חוויה רגשית עמוקה של הבנה וקבלת השונה. תלמידים לומדים להקשיב ללא שיפוטיות לסיפורי חיים של חבריהם, ולהכיר דרכם את העולם הפנימי והמורכב של כל אדם. שבירת הקירות הזו, וההזדמנות להכיר גם את הילדים החלשים יותר בכיתה, מצליחה לקרב בין התלמידים ומסייעת רבות ביצירת אקלים חינוכי מיטבי בכיתה ובבית הספר.


תיאטרון פלייבק מאפשר לילדים ובני נוער לפתח מיומנויות חברתיות ורגשיות חיוניות כמו אמפתיה, פתיחות ויכולת להסתכל על המציאות מנקודת מבטו של הזולת. זוהי דרך יעילה וחווייתית לקדם ערכים של סובלנות וכבוד לשונה ולאחר. לאורך השנים פיתחנו את סדנאות תיאטרון הפלייבק שאנחנו מציעים לבתי ספר ושילבנו את השיטה כחלק בלתי נפרד מתוכנית מעגלי א.ב.י. מדובר על תוכנית ייחודית מסוגה שבה התלמידים, וצוותי ההוראה, מקבלים הזדמנות ייחודית לתקשר בדרכים שהן לאו דווקא ורבליות ומילוליות, וכך אנחנו מצליחים לייצר חיבורים עמוקים יותר בין הפרטים בקבוצה. לקריאה נוספת על מעגלי א.ב.י – לחצו כאן.


45 צפיות0 תגובות
bottom of page