top of page

כיצד אקלים חינוכי מיטבי מצמצם את מקרי האלימות בכיתה

בשנים האחרונות ישנה עלייה חדה במספר מקרי האלימות בבתי הספר בישראל. סקרים שנערכו בקרב תלמידים, מורים והורים מראים כי לא פחות מ – 70% מהנשאלים נחשפו לבין 2 או 5 מקרי אלימות בתוך כותלי בית הספר. רק בשנת 2021 נרשמה עלייה של כחמישים אחוזים במקרי האלימות בבתי הספר, ולפיכך משרד החינוך פועל נמרצות כדי לצמצם את התופעה הזו. מעבר לכתיבה של מערכי שיעור ייעודיים לצמצום מקרי האלימות בכיתה, צירפו במשרד החינוך עשרות פעילויות פדגוגיות למערכת גפ"ן אשר מטרתן היא צמצום האלימות בבתי הספר. במאמר זה אנחנו רוצים להתייחס לתופעה זו בפרספקטיבה נקודתית יותר, ולכן נסקור כיצד אקלים חינוכי מיטבי מסייע בצמצום מקרי האלימות, וכיצד אפשר לשפר ולייצר אקלים חינוכי בכיתה.


כחלק מהפעילויות שאנחנו מציעים במרכז א.ב.י לאומנויות ביטוי ויצירה, תוכלו למצוא את סדנת מעגלי א.ב.י אשר מבוססת על מחקר מעמיק בנושא אקלים חינוכי מיטבי. בעזרת שילוב של אומנויות ואמצעי ביטוי אלטרנטיביים, אנחנו מאפשרים לכלל התלמידים לבטא את עצמם ולהקשיב לאחר. שיטה זו מאפשרת לנו לייצר חיבורים עמוקים בין המשתתפים, ובעזרת ליווי מלא של איש מקצוע מטעמנו, אנחנו מעניקים לילדים ולבני הנוער כלים נוספים להבעה ולתקשור בין אישי. כדי להזמין את הסדנאות שלנו, כל שעליכן לעשות זה לחפש את תוכנית מספר 1523 במערכת גפ"ן.


מה זה אקלים חינוכי מיטבי ואיך הוא משפיע על מקרי האלימות בבתי הספר

אז מהו בעצם אקלים חינוכי מיטבי? אקלים חינוכי מיטבי הוא הסביבה הפיזית, החברתית והרגשית בה התלמידים והמורים מרגישים בטוחים, מוכלים ומוערכים. הוא מקדם את ההתפתחות האקדמית, החברתית והרגשית של התלמידים ומסייע להם להגיע להצלחה בלימודים ובחיים. בכל כיתה באשר היא ישנו אקלים חינוכי כלשהו, באפשרותנו להפוך את האקלים הזה למיטבי ולאפקטיבי, או להזניח את הנושא ועל ידי כך לאפשר לסביבה להיות רעילה.


המרכיבים העיקריים של אקלים חינוכי מיטבי הם:


1.בטיחות פיזית ורגשית - התלמידים מרגישים בטוחים מאיומים פיזיים ומפני התקפות רגשיות.

2.יחסים חיוביים - יחסים חמים ותומכים בין התלמידים לבין המורים, וגם בין התלמידים עצמם.

3.הכרה והערכה - התלמידים מרגישים שהם חלק מקהילה, מקבוצה, ושהם מוערכים כאנשים וכתלמידים.


המונח "אקלים חינוכי מיטבי" הוא לא חדש, אך התמקדותו והשקפתו השתנו במהלך השנים. מחקרים רבים עוסקים בנושא בטענה כי יצירת אקלים חינוכי מיטבי בבית הספר יכולה להוביל לצמצום משמעותי במקרי האלימות בין התלמידים. נתונים ממחקר שנערך בנושא באוניברסיטת תל אביב הראו כי בבתי ספר בהם יש אקלים חינוכי מיטבי, ישנה ירידה של כ - 40% במקרי האלימות בין התלמידים, בהשוואה לבתי ספר שבהם האקלים החינוכי אינו מיטבי. חשוב להבין ולזכור כי אלימות איננה בלתי נמנעת, ובעזרת הכלים הנכונים אפשר להביא לשינוי משמעותי בנושא זה. סביבה חינוכית עם אקלים מיטבי היא גורם מגן משמעותי מפני התנהגויות אלימות. כאשר תלמידים חשים מקובלים, נשמעים ונתמכים, פוחת הצורך שלהם "להילחם" על מעמד או להוכיח את עצמם באמצעות אלימות.


כיצד אקלים חינוכי מיטבי מצמצם את מקרי האלימות בכיתה

ההשפעה של אקלים חינוכי מיטבי על צמצום האלימות בכיתה

הקשר בין אקלים חינוכי מיטבי לצמצום אלימות הוכח במחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות. מחקר שפורסם ב-2020 בכתב העת החינוכי "למידה והוראה" הראה ירידה ממוצעת של כ-30% בדיווחים על אלימות בבתי ספר שיישמו תוכנית לשיפור האקלים החינוכי. כמו כן, סקר שערך מכון מנדל למנהיגות בקרב תלמידים ב - 50 בתי ספר מצא קשר ישיר בין תחושת שייכות וביטחון של תלמידים לבין מעורבות נמוכה יותר באלימות. כדברי הפילוסוף פלאטון - "החינוך הטוב ביותר הוא זה המשפיע על הנפש, ולא רק על השכל".


יצירת אקלים חיובי תורמת לצמצום אלימות בדרכים הבאות:


·טיפוח קשרים חברתיים חזקים בין התלמידים ויצירת ותחושת שייכות אשר מפחיתה את הבדידות והניכור שעלולים להוביל לאלימות.

·העצמה אישית של תלמידים ומתן כלים להתמודדות עם קשיים אשר מפחיתה את היווצרותם של תסכול וכעס.

·אווירה של כבוד הדדי בין תלמידים ומורים אשר מסייעת להקטין ולהפחית עימותים.

·עידוד מעורבות פעילה של הורים ושל קהילה שמגביר את תחושת האחריות המשותפת.

·יצירת סביבה בטוחה ותומכת המאפשרת לתלמידים בעלי קשיים לבקש עזרה במקום לפרוץ באלימות.


לסיכום, אפשר לומר בבטחה שיצירת אקלים חינוכי מיטבי היא אחת הדרכים האפקטיביות ביותר למנוע ולצמצם מקרים של אלימות בקרב בני נוער והגביר את ההכלה וההשתלבות של המוחלשים. מנהלים ומורים המעוניינים לקדם ביטחון ורווחה נפשית של תלמידיהם מוזמנים ליצור איתנו קשר במרכז א.ב.י עוד היום כדי לשמוע עוד פרטים על סדנאות ההכלה וההשתלבות שלנו אשר מעודדות יצירת אקלים חינוכי מיטבי בכיתה.

91 צפיות0 תגובות
bottom of page