top of page

מעגלי א.ב.י - מערכת גפ"ן

עודכן: 7 ביוני 2023

כחלק מתהליכי ייעול שעובר משרד החינוך בשנים האחרונות, החלו להשתמש במערכת גפ"ן (גמישות פדגוגית ניהולית) כדי לאפשר למנהלים ולמנהלות שליטה מלאה ונוחה יותר על כל נושא הספקים ותוכניות החינוך שמעבר לתוכנית המשרד הרשמית. התהליך קיבל חיזוק מהותי בתקופת כהונתה של שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא – ביטון, אשר העניקה תקציב של 2.4 מיליארד שקל המוענקים באופן גמיש בהתאם לצרכי המערכת. המטרה המרכזית שעומדת בבסיס מערכת גפ"ן היא דיוק המענים החינוכיים כל שיותאמו לכל תלמיד ותלמידה ובכך להגדיל הלכה למעשה את אפקטיביות בית הספר כמוסד חינוכי שמעצב את אזרחי המדינה. כל מנהל ומנהלת מקבלים בפועל תקציב קבוע בכל שנה, השינוי שהמערכת מציעה הוא המרה של חלק מהתקציב הזה להוצאה על תוכניות אשר קיבלו את הכרת משרד החינוך ושאינן ניתנות כחלק קבוע משירותי המשרד. כך למשל מנהלים ורכזות הכלה והשתלבות יכולים להפנות יותר תקציב אל עבר טיפול רגשי או אל עבר סיוע בהשתלבות של תלמידים מוחלשים, כל זאת בהתאם לסדרי העדיפויות של כל ממסד חינוכי בפני עצמו.


"מעגלי א.ב.י", תכנית התערבות ליצירת אקלים חינוכי מיטבי הזמינה כחלק ממערכת גפ"ן מאפשרת למורים לקבל כלים פרקטיים ליצירת אקלים חינוכי מיטבי על ידי שימוש בכלים אומנותיים ועל ידי הבנה מעמיקה של תהליכי יצירת הקבוצה. מדובר על תכנית אשר נחשבת לאחת הוותיקות שעדיין פעילות במשרד החינוך ולאורך שנות קיומה זוכה הפעילות לשבחים חוצי מגזרים. התכנית מוצעת למוסדות חינוך בשני אופנים – האופן הראשון בא לידי ביטוי בתוכנית מספר 1523 המיועדת בעיקר לתלמידים והוא נכלל בסלים "מענים פדגוגיים ורגשיים" ו – "מענים לאוכלוסיות במיקוד". האופן השני בא לידי ביטוי בתכנית 21266 שנכללת בסל "מנהיגות חינוכית: צוות חינוכי והורים". תוכניות אלו הן חלק מתוכניות ההכלה וההשתלבות שמוצעות על ידי מרכז א.ב.י אשר מאושרות כאמור על ידי משרד החינוך.


לפרטים נוספים על תוכניות ההכלה וההשתלבות למורים או לתלמידים מבית מרכז א.ב.י שמוצעות במערכת גפ"ן כחלק ממאגר תוכניות ההכלה וההשתלבות– צרו איתנו קשר עוד היום.


מעגלי א.ב.י במערכת גפ"ן

מה הן תוכניות מעגלי א.ב.י שמוצעות במערכת גפ"ן

כאמור לעיל, מרכז א.ב.י לאומנויות ביטוי ויצירה מציע למוסדות חינוך מגוון של תוכניות מאושרות על ידי משרד החינוך שביכולתן לייצר אקלים חינוכי מיטבי בכיתה ובקרב צוותי המורים. המשותף לתוכניות שבמערכת גפ"ן הוא שאת שתיהן אפשר להגדיר כתוכניות התערבות בשילוב אומנויות, אך העובדה שכל אחת מהתוכניות מופנית לקהל יעד אחר משפיעה בהכרח על צורת התכנים והמתודולוגיה שבה אנו משתמשים. כדי להבין טוב יותר את התוכניות השונות שלנו, בואו ונתחיל בהצגתן.

מעגלי אבי – תוכנית מס' 1523 במערכת גפ"ן

התוכנית הראשונה והוותיקה ביותר שלנו שקיימת במערכת גפ"ן היא התוכנית המיועדת לצוותי הוראה. בתוכנית זו אנו מתמקדים בהכלה ובהשתלבות על ידי ערבוב ובנייה מחדש של הכיתה גם ברמה הפיזית וגם ברמה הרגשית, וזאת באמצעות שימוש בכלים אומנותיים כמו: שירה, מוזיקה, תנועה, אלתור, תיאטרון ועוד. הבסיס הרציונלי שעומד בלב התוכנית בנוי על העובדה שלאורך שעות הלימודים הרבות התלמידים עסוקים בעיקר בהתבטאות שפתית ולוגית, בעוד שאנחנו מאפשרים להם לבטא את עצמם ולהתחבר לעצמם באופנים אלטרנטיביים שמסייעים להם לעקוף את התודעה ולגלות את עצמם ואת חבריהם. במהלך המפגשים אנחנו לא רק מתבטאים, אלא גם מעבדים ומנתחים את התכנים שמועלים על ידי חברי הקבוצה וזאת במטרה לאמן אותם בביטוי האינטליגנציה התוך האישית והבין אישית. כתוצר לוואי של המעגלים, התלמידים מתערבבים זה עם זה ופוגשים באופן בלתי אמצעי חברים אחרים לכיתה וכך גם נשברים מחסומים בין אישיים. (תוכנית זו זמינה גם בתצורה של מעגלים ייעודים להורים ולילדים והיא מאפשרת מפגש חוויתי ייחודי המשלב תנועה ואומנויות כדי להשתחרר ולהתחבר זה לזה).

- מעגלי אבי לצוותים חינוכיים – תוכנית מס' 21266 במערכת גפ"ן

התוכנית השנייה שלנו היא תולדה של תכנית המקור "מעגלי א.ב.י " לתלמידים שכאמור קיימת זמן רב. תכנית זו לוקחת את הרעיונות שהצגנו קודם לכן ומעבירה אותם לחדר המורים ולצוותים המקצועיים. מדובר על תוכנית אינטראקטיבית חווייתית שמטרתה לייצר אקלים חינוכי מיטבי בקרב צוות המורים והמורות עצמו. במהלך תוכנית זו המורים חווים בעצמם את המעגלים השונים ולומדים להשתמש בכלים אומנותיים כדי לבטא את עצמם ולהתחבר זה לזה, אך אנחנו שמים דגש גם על התהליך עצמו כדי להקנות למורים ידע רלוונטי בכל הקשור לדינמיקה קבוצתית, ובמיוחד להקנות להם כלים להנחיית קבוצות בשילוב אומנויות. בזכות השימוש שאנחנו עושים בכלים השונים אנחנו מצליחים לגעת בתכנים ובדילמות האמיתיות של הצוות, אלו שמגיעות מחיי היום יום הצוותי, וכך אנו מעניקים להם מקום להגיע לידי ביטוי, לעבור עיבוד משותף ולהבינם בצורה נקייה. מעבר לחוויה הכייפית והייחודית שהתוכנית מציעה לצוות, לצוות יוצעו גם כלים מעשיים שיסייעו לו לפעול למען יצירת סביבה לימודית מאפשרת ומכילה.


קיימות דרכים רבות לשפר את סביבת הלימוד ולהפוך אותה לאקלים לימודי אפקטיבי, אבל מעבר לחשיבות של הבנת הדרכים, חשוב לדעת כיצד ליישם אותם בפועל וכאן הייחוד של מעגלי א.ב.י - אנחנו מאמינים כי המנחה שמגיע צריך להיות מומחה בתחום בדיוק כמו הרושם שמתקבל מקריאה באתר.


כיצד מזמינים את מעגלי א.ב.י במערכת גפ"ן?

כדי להזמין תכנים מהמערכת יש להיכנס למערכת גפ"ן באמצעות הפורטל הייעודי של משרד החינוך אשר כניסה אליו דורשת פרטי גישה ייחודיים שניתנים למוסדות חינוך. אם זאת, כדי לראות את התכנים השונים שמוצעים במערכת גפ"ן אפשר גם להיכנס ללינק הזה ולצפות בתכנים השונים. כדי למצוא ולהזמין את התוכניות של מעגלי אבי אפשר לפעול בכמה דרכים:

- חיפוש ישיר בצידו הימני העליון של העמוד הראשי של מערכת גפ"ן ישנה אפשרות חיפוש. הקלידו בחלונית "מעגלי אבי" ולחצו על החיפוש. שתי התוכניות הראשונות שיופיעו בתוצאות הן התוכניות של מעגלי א.ב.י, הראשונה היא זו שמיועדת לתלמידים והשנייה לצוותים המקצועיים. עוד אפשרות לחיפוש ישיר היא באמצעות מספרי התוכנית – 1523 לתוכנית המיועדת לתלמידים ו – 21266 לתוכנית המיועדת לצוותים.

- על פי סל מענים כלל התוכניות אשר מוצעות במערכת גפ"ן מחולקות לפי המענה שאותו הן מנסות לפתור. קיימת רשימה ארוכה של מענים אשר מכונה "סל מענים", שאותה אפשר לראות בטבלה הימנית של העמוד הראשי. תוכניות מעגלי א.ב.י זמינות בסלי המענים הבאים – "מענים פדגוגיים ורגשיים" (תת סל מענה – למידה רגשית חברתית, אקלים מיטבי, כישורי חיים ומניעת התנהגויות סיכון | מענים רגשיים וטיפוליים), "מענים לאוכלוסיות במיקוד" (תת סל מענה – הכלה והשתלבות | ילדים ונוער בסיכון) ו – "מנהיגות חינוכית: צוות חינוכי והורים" (תת סל מענה – קידום שלומות של צוותי חינוך).


מדוע כדאי להזמין את מעגלי אבי במערכת גפ"ן?

- ביקורות מעולות לאורך שנות פעילותנו צברנו ביקורות רבות מאנשי חינוך ברחבי הארץ. תוכנית "מעגלי אבי" (תוכנית מס' 1523) היא מהתוכניות המומלצות ביותר שקיימות במערכת והיא ממוקמת בחזית התוכניות שקיבלו ביקורות וציונה הכללי עומד על 95, נכון לכתיבת שורות אלו. להלן כמה מהמילים שנכתבו על התוכנית – "התוכנית סייעה בתהליך לשיפור האקלים הכיתתי באופן משמעותי. תלמידים מכיתתי שלרוב שותקים ולא מביעים את דעתם, עם התקדמות התוכנית, נפתחו בהדרגה והביעו את עצמם בצורה ייחודית. תודה רבה למדריך בניה על ההנחיה המצוינת והאווירה הטובה!", "התוכנית מאפשרת חשיבה חדשה ומעוררת השראה בקרב הילדים והצוות. השיגי הילדים מידיים ויוצרים גיבוש חברתי ושפה משותפת בכיתה שממשיכה להתקיים גם אחרי הפעילות. יש שיפור מידי במצב החברתי של הכיתות המשתתפות בפעילות".

- שינוי מידי בעוד תוכניות אחדות זורעות שתילים שיקצרו בעוד שנים ארוכות, מעגלי א.ב.י מעניקה לתלמידים ולמורים כלים מעשיים שאפשר ליישם אותם מיד בתום הסדנה. בזכות התהליך הייחודי שאותו אנחנו עוברים בצוותא לאורך המפגשים, התלמידים והמורים מצליחים להתחבר לעצמם ולחבריהם בצורה עמוקה ובטוחה יותר בזכות אותו פירוק וחיבור שחווינו. העובדה שהתהליך עצמו מלווה בשיחה ובדיון מגביר את היכולות של המשתתפים לעבד ולהבין את אשר חוו וכך יש להם את הכלים ליישם את הרציונל הזה באופן מידי.

- ותק לכאורה העובדה שתוכניתו היא מהוותיקות ביותר במערכת גפ"ן לא אומרת יותר מדי, אנחנו רוצים להציע מבט אחר לנושא. לא רק שהניסיון שצברנו לאורך השנים והעובדה שביצענו את המעגלים שלנו בכל רחבי הארץ עזרה לנו להשתפר ולגדול, מדובר גם על הוכחה לכך שאנחנו מבצעים את פעילותנו על הצד הטוב ביותר. קיימות תוכניות רבות שפועלות במערכת גפ"ן ומעטות מהן מצליחות להישאר בסביבה לאורך זמן, אך בזכות המקוריות והאפקטיביות שיש לתוכניות שלנו אנחנו מצליחים להמשיך ולהציע את שירותנו ואף לגדול ולהציע תוכניות ותכנים נוספים.


כחלק מתהליכי ההתחדשות שלנו במרכז א.ב.י אנחנו מציעים חלק מהסדנאות שלנו גם בפורמטים מקוונים, כך למשל תוכלו למצוא את סדנת "סמכות, גבולות ומעגלי הסכמה" ולהזמינה תחת תקציב 'באים בטוב')

המאמר נכתב על ידי אבי ריינשטיין


144 צפיות0 תגובות
bottom of page