לצערנו בשנים האחרונות אנחנו עדים להסלמה במספר מקרי האלימות המתרחשים בשטח בית הספר. אלימות של תלמידים אחד כלפי השני, או כלפי צוותי ההוראה, היא עניין שבשגרה ולראייה אפשר להביא את מספר תוכניות החירום להתמודדות עם אלימות בבתי ספר שעולות לדיונים. מומחים רבים הציעו פתרונות שונים לצמצום מקרי האלימות, אך בפועל המצב לא בהכרח משתנה ולכן בתי הספר ממשיכים במרץ לחפש אחר דרכי התמודדות עם אלימות בבתי הספר ובמאמר זה אנחנו רוצים לדבר על תוכניות חינוכיות ככלי שיכול להביא לשינוי המיוחל. התוכניות שנדבר עליהן הן תוכניות שממוקדות ביצירת אקלים חינוכי מיטבי בבית הספר והן מבוססות על הכלה והשתלבות ככלים העיקריים.
מרכז א.ב.י לאומנויות ביטוי ויצירה הוקם בשנת 2008 מתוך אמונה כי האומנויות הן הכלי המתאים ביותר לשבירת מחסומים בין אישיים ותוך אישיים. תוכניות ההכלה וההשתלבות שלנו מבוססות על ההבנה שאצל כולנו ישנו ריבוי של אינטליגנציות ובעוד שמערכת החינוך מבוססת על אינטליגנציה לוגית ושפתית, אנחנו שואפים להנגיש לתלמידים דרכים נוספות להביע את עצמם כדי שכל אחד ואחת יוכלו למצוא את הדרך שנוחה לו להתבטא.

מה בין אקלים חינוכי מיטבי להתמודדות עם אלימות בבתי הספר?
כאשר אנחנו אומרים אקלים חינוכי אנחנו מתכוונים לסביבת בית הספר בכללותה. מדובר על שילוב דברים שביניהם אפשר למנות את הקשרים בין התלמידים והמורים, את תחושת הביטחון שיש לתלמיד, את יחסי החברות בין התלמידים ועוד מספר רב של אלמנטים וגורמים. מחקרים רבים מראים קשר מובהק בין יצירת אקלים חינוכי מיטבי לבין תחושת השייכות של התלמידים ולצמצום מקרי האלימות. כבר בשנת 2015 בחוזר בשם "אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון" מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך דאז, קראה לביסוס אקלים חינוכי מיטבי וטיפוח מוגנות בבית הספר ואכן מאז אנחנו רואים שיפור ניכר בתחום.
אקלים חינוכי מיטבי יכול להיווצר במגוון רחב של דרכים כאשר הבסיס המרכזי הוא הכלה, אמפתיה ותחושת מוגנות. אצלנו במעגלי א.ב.י (תוכנית מס' 1523 במערכת גפ"ן של משרד החינוך) פיתחנו שיטות חינוכיות המבוססות על מחקר מעמיק של התנהגות קבוצתית. באמצעות שימוש בכלים אומנותיים כמו תנועה, תיאטרון בובות ומוסיקה אנחנו מעניקים לתלמידים אפשרויות חדשות להביע את עצמם וכך הדינמיקה הקבוצתית כולה משתפרת. ככל שיותר תלמידים משתתפים במארג הקבוצתי ומוציאים דרכים להביע את עצמם, כך הם לומדים להכיל זה את זה ולגלות אמפתיה כלפי הזולת. אלו הם כלים מהותיים ובסיסיים ביצירת אקלים חינוכי מיטבי בכיתה ובבית הספר.
כיצד אפשר למנוע אלימות בבתי הספר בעזרת תוכניות חינוכיות?
כאשר אנחנו מדברים על יצירת אקלים חינוכי מיטבי שיעזור לנו למנוע מקרי אלימות בתחומי בית הספר, אנחנו מדברים למעשה על תהליך ארוך טווח שחשוב להתאים בצורה ספציפית לכל בית ספר. משרד החינוך השקיע מיליונים לאורך השנים בפיתוחן של תוכניות מניעת אלימות בבתי הספר והשיא הוא בהקמת מערכת גפ"ן והענקת האפשרות למנהלים ולמנהלות לבחור את תוכניות החינוך שמתאימות לבית הספר שלהם. בואו ונראה אם כן כיצד שילוב של תוכניות אלו מסייע לנו למנוע אלימות בפועל בבתי הספר:
- הענקת כלים מתודולוגיים
הדבר החשוב ביותר שמעניקות תוכניות חינוכיות לתלמידים זה כלים מעשיים ומחשבתיים שמסייעים להם לתקשר את עצמם בצורה טובה יותר. קיימות שיטות וגישות רבות למניעת אלימות בבתי הספר, אך כל תוכנית חינוכית חייבת בראש ובראשונה לצייד את התלמידים בכלים נוספים שיצטרפו לארגז הכלים שלהם.
- הצפת קונפליקטים
התוכניות החינוכיות השונות שמוצעות על ידי משרד החינוך מאפשרות סביבה בטוחה בעבור התלמידים להציף קונפליקטים ולקבל מענה עליהם או שיקוף. מדובר על צעד חשוב לקראת יצירת אקלים חינוכי מיטבי קבוע ומוגן שבו התלמידים מרגישים בנוח כדי להביע את עצמם אל מול הגורמים המערכתיים.
- סובלימציה מושג הבסיס בתחום תיעול הרגשות, אליבא פרויד, מתגלה במלוא תפארתו במסגרת התוכניות החינוכיות למניעת אלימות בבתי הספר. בתוכניות אלו התלמידים מקבלים כלים מעשיים ומחשבתיים אשר מאפשרים להם להביע את עצמם בדרכים פרודוקטיביות יותר. כך למשל תלמיד שמרגיש כי הכלים ה"רגילים" של המבע לא מאפשרים לו להתבטא במלואו, יוכל לתקשר את עצמו בצורה טובה יותר במקום לפנות לאלימות מחמת התסכול.
מטרת העל שלנו במעגלי א.ב.י היא לייצר אקלים חינוכי מיטבי בכיתה ולאורך השנים קיימנו סדנאות במוסדות חינוך בכל רחבי הארץ. הסדנאות שלנו מקבלות המלצות רבות במערכת גפ"ן והצוות שלנו עושה את כל המאמצים כדי להנגיש את התכנים שלנו לעוד בתי ספר בארץ. נשמח מאוד להגיע אליכם עם אחת מהתוכניות שלנו – לפרטים נוספים צרו איתנו קשר.
Comments