top of page

כל מה שצריך לדעת על תוכנית למניעת אלימות בבתי ספר

עודכן: 7 ביוני 2023

כשאנחנו מסתכלים בחדשות אנחנו רואים שהאלימות מחלחלת לכל חלקה טובה במדינת ישראל והיא לא פוסחת גם על בתי הספר. למעשה, על פי נתונים של משרד החינוך עצמו כחמישית מתלמידי כיתות ה' – ו' דיווחו כי חוו או חזו באלימות פיזית בשטח בית הספר, ושיעור גבוה מכך דיווח על אלימות מילולית. לאורך השנים משרד החינוך השיק מגוון רחב של תוכניות למניעת אלימות בבתי ספר, כאשר אחת האחרונות שביניהם הייתה "באים בטוב – לא מרימים ידיים" אשר הוצגה בשנת 2021. בתוכנית זו למניעת אלימות בבית הספר עלה הצורך בתגבור רוחבי של מערך הטיפול הרגשי והפסיכולוגי בקרב התלמידים, לצד הגברת הלמידה הרגשית – חברתית וחיזוק של צוותי ההוראה וההורים.


לטובת המטרה של מניעת אלימות בבתי הספר הקצה משרד החינוך סכום חסר תקדים של 438 מיליון שקל, כאשר 180 מיליון מתוכם מועבר ישירות לבתי הספר והשאר הוקצה לטובת הרצאות מקוונות. בשנת 2023 התוכנית "באים בטוב – לא מרימים ידיים" ממשיכה את פעילותה, אך ללא התוספת התקציבית וכחלק אינטגרלי ממערכת גפ"ן של משרד החינוך. במאמר זה אנחנו רוצים להציג בפניכם את כל הדברים שצריך לדעת על תוכניות למניעת אלימות בבתי ספר וכמובן שלהביא כמה דרכי התמודדות עם אלימות בבתי הספר.


תוכניות למניעת אלימות בבתי ספר – הבסיס


רגע לפני שנדבר על דרכי ההתמודדות עם האלימות שמיישמים בבתי הספר, אנחנו צריכים להבין את הגורמים לעליית מקרי האלימות בבתי הספר. התופעה עצמה היא לא חדשה ולמעשה אפשר לראות את אותותיה עוד בשנת 1998 כאשר שר החינוך דאז, הרב יצחק לוי, הקים ועדה ציבורית לבדיקת אלימות במערכת החינוך ולצד זה הוא ערך סקר מקיף כדי לאמוד את היקף התופעה. אלו הן הפעולות הרשמיות הראשונות שנעשו בישראל לטפל בבעיית האלימות בבתי הספר ומאז אפשר לראות כי תוכניות למניעת אלימות בבתי הספר נחלקות לכמה גישות עיקריות:


- יצירת אקלים חינוכי מיטבי בבית הספר

- הענקת כלים מעשיים לצוותי ההוראה להתמודדות עם אלימות

- חיזוק הקשר בין הורי התלמידים לצוותי ההוראה

- הענקת כלים מעשיים להורים כדי להתמודד עם אלימות


כפי שאפשר לראות מפיזור התחומים, הטיפול וההתמודדות עם האלימות בין כותלי בית הספר לא נעצרת רק בבית הספר, אלא היא מבוססת במידה רבה על שיתוף פעולה של כלל הגורמים. בית הספר אומנם נחשב לאחד המוסדות העיקריים בתהליכי הסוציאליזציה, אך כדי שתהליך זה יעבור בצורה חלקה וטובה חשוב לייצר בבית הספר אקלים מיטבי וחשוב עוד יותר שגם מחוץ לכותלי בית הספר תישמר אווירה זו.


דוגמה לפעילות למניעת אלימות בבתי הספר


דוגמה לפעילות למניעת אלימות בבתי הספר


כדי להבין בצורה טובה יותר את הרעיון של תוכניות למניעת אלימות בבתי הספר, אנחנו רוצים להתמקד בדוגמה אחת לפעילות שכזו שפועלת בבתי הספר כבר שנים רבות – מעגלי א.ב.י. מדובר על תוכנית הכלה והשתלבות אשר משתמשת באומנויות כדי להעניק למשתתפים אפשרויות חדשות לבטא את עצמם וכדי לשבור מחסומים פנימיים וחיצוניים. הרעיון שעומד בבסיס מעגלי א.ב.י הוא פשוט – במהלך שעות בית הספר התלמידים מבטאים את עצמם בשתי דרכים בלבד, באופן מילולי ובאופן לוגי. במהלך הפעילות שלנו אנחנו מעודדים את התלמידים למצוא דרכים אחרות לבטא את עצמם וזה יכול להיות באמצעות תיאטרון פלייבק, אימפרוביזציה, תנועה, ואפילו באמצעות אומנות פלסטית. כך למעשה נלקחת הדינמיקה הקבוצתית שקיימת בכל קבוצה ובעזרת השימוש באומנויות מייצרים אקלים חינוכי מיטבי שבו כל תלמיד ותלמידה מרגישים בטוחים להביע את עצמם, ואולי חשוב מכך – הם מרגישים בטוחים בתהליך ובדינמיקה החדשה שנוצרת בכיתה.


זה אולי ישמע פשטני, אך בסופו של יום כאשר התלמידים עצמם מרגישים מחוברים יותר זה לזה, וכאשר הם לא מרגישים תסכול מכך שהם לא מצליחים להביע את עצמם בדרכים המקובלות, נוצרת בבית הספר אווירה רגועה ומקבלת יותר שבתורה מפחיתה פלאים את מספר מקרי האלימות הפיזית והמילולית.


דרכים להתמודדות עם אלימות בבתי הספר

מעבר לשילוב של תוכניות ייעודיות ממאגר תוכניות ההכלה וההשתלבות של משרד החינוך, בתי הספר עצמם יכולים לקיים פעילות שונות שיעזרו להפחית ולהתמודד עם האלימות בשטח בית הספר ומחוצה לו. כך למשל עיריית הרצליה יישמה בבתי הספר בשטחה 72 שיטות שונות שהוכח במחקר אקדמי כי הן היעילות ביותר להפחתת האלימות. בין השיטות השונות אפשר למנות אתר אינטרנט ייעודי שהוקם כדי לדווח על מקרי אלימות, קיום ארוחות בוקר משותפות למנהל ולכמה תלמידים מתחלפים, משחקים מודרכים בהפסקות לכלל בית הספר או הקמה של קבוצות דיון בנושא אלימות.


הדבר הראשון שחשוב לעשות, בטרם בוחרים את הדרכים ואת התוכניות שיתאימו לבית הספר, זה לזהות את הצרכים המיידיים של בית הספר. תוכניות למניעת אלימות בבתי ספר עובדות בצורה הטובה ביותר כאשר הן מותאמות באופן פרטני לצרכי בית הספר, ואז הן מאפשרות התמודדות מדויקת שמעניקה מענה דיפרנציאלי לתלמידים השונים ומסייעת לייצר אקלים חינוכי מיטבי בבית הספר כולו ולא רק בכיתה אחת או שתיים.



לפרטים נוספים על מעגלי א.ב.י ותוכניות מניעת האלימות בבתי הספר שאנחנו מציעים – צרו איתנו קשר.


המאמר נכתב על ידי אבי ריינשטיין


533 צפיות0 תגובות

Comentários


bottom of page