top of page

האם אקלים כיתה חברתי יכול לתרום למניעת אלימות בבתי הספר?

עודכן: 4 באוק׳ 2023

אנשי מקצוע רבים בוחנים בשנים האחרונות את הקשר שבין אקלים כיתה חברתי ובין אלימות בבתי הספר. מחקרים רבים נערכו כדי לבחון את הקשר שבין שני האלמנטים האלו ואכן נמצא כי מדובר על קשר ישיר. יצירת אקלים כיתה חברתי מיטבי יכול בהחלט לתרום למניעת אלימות בבתי הספר ובמאמר זה אנחנו רוצים להתעמק בנושא זה כדי להסביר את הממצאים השונים שהתגלו בשנים האחרונות בהקשר זה.


מרכז א.ב.י לאומניות ביטוי ויצירה הוקם במטרה אחת – לאפשר לתלמידים לבטא את עצמם בצורה טובה יותר, ומתוך כך לייצר אקלים חינוכי מיטבי. כחלק בלתי נפרד מהפעילות שלנו, אנחנו מציעים תוכנית ייחודית להכלה והשתלבות, אשר אותה אפשר למצוא במערכת גפ"ן של משרד החינוך. במסגרת פעילות זו, אשר מכונה "מעגלי א.ב.י", אנחנו מעניקים לתלמידים כלים נוספים לבטא את עצמם מעבר לכלים השפתיים והלוגיים. באמצעות שימוש באומנויות ובאסטרטגיות פדגוגיות נוספות, אנחנו שוברים את המארג החברתי בכיתה ומסייעים לו להתאחות כיחידה אחת שלמה. לקבלת פרטים נוספים – צרו איתנו קשר.


מה הקשר בין אקלים כיתה חברתי לבין מניעת אלימות בבתי הספר?

האקלים הכיתתי הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על תלמידים בימינו. אקלים כיתה חברתי מיטבי יעודד את התלמידים ויעניק להם מוטיבציה, אך הוא גם יסייע להם לפתח הרגלים חיוביים ויסייע להם בהתפתחות החברתית בצורה האפקטיבית ביותר. העובדה כי הכיתה היא המקום שבו תלמידים מבלים את מרבית זמנם בעודם בבית הספר, הופכת את האקלים הכיתתי לפקטור בעל חשיבות עליונה בתהליך חיברות אופטימלי.


אומנם אין הגדרה אחת קבועה ומוסכמת למהו אקלים כיתה חברתי, אך אם נסתכל על דברי מחלקת החינוך האמריקאית נוכל לראות כי כמעט בכל ההגדרות השונות יש הסכמה על שלושה רכיבים עיקריים –


  • מעורבות התחושה של תלמיד שמחובר לבית הספר, או מה שנקרא גם "מעורבות בבית הספר", היא אחד הגורמים המרכזיים בהליך פיתוחו ועיצובו של התלמיד. תחושה זו מספקת הגנה מפני התנהגויות רבות כמו שימוש בחומרים מסוכנים, אלימות מינית, אלימות פיזית ותחושות דיכאון. מחקרים מצאו כי ככל שהתלמידים מרגישים מעורבים יותר בבית הספר, הם מצטיינים יותר בהישגיהם האקדמאיים ומפתחים קשרים חברתיים עמוקים יותר זה עם זה. מעבר לכך, תלמידים מעורבים מבצעים גם יותר פעילויות התנדבותיות מחוץ לשעות הפעילות ותורמים באופן ישיר לקהילה.

  • ביטחון כשאנחנו מדברים על ביטחון אנחנו מדברים על ביטחון פיזי וביטחון רגשי. תחושת ביטחון בבית הספר מייצרת עבור התלמידים הגנה מפני אלימות, ביריונות, אלימות דיגיטלית וחרמות. מחקרים מצאו כי ככל שתלמידים מרגישים מוגנים ובטוחים יותר בבית ספרם, כך הם מתפנים רגשית להשקיע יותר בלמידה עצמה. החשיבות של תוכניות הכלה והשתלבות גדלה כאשר מסתכלים על הנתונים שמראים כי נוער להטב"קי נוטה יותר להפסיק את הגעתו לבית הספר בשל תחושות של חוסר ביטחון.

  • אווירה האווירה בבית הספר יכולה להימדד בכמה פרמטרים – סביבה פיזית, סביבה רגשית, סביבה פדגוגית וכמובן שגם לשיטות הענישה הנהוגות בבית הספר יש השלכה על חלק זה. בואו ונבחן בקצרה את סוגי האווירה השונים ואת השפעתם על התנהגות התלמידים: סביבה פיזית – ככל שהסביבה הפיזית בטוחה יותר, החצר וכיתות הלימוד בעיקר, כך ההישגים האקדמאיים ותחושת האמון בין התלמידים למורים תגבר. סביבה רגשית – לפי הערכות כ – 20% מהתלמידים סובלים מהפרעות נפשיות כלשהן והם גם סובלים מהישגים פחותים מחבריהם לספסל הלימודים. יצירת סביבה נעימה ותומכת תסייע להם בשני המישורים. סביבה פדגוגית – גמישות פדגוגית ושילוב אסטרטגיות ניהול כיתה נמצאו כתורמים להגברת ההישגיות האקדמית. ענישה – גישות ענישה אשר לא מנסות לפתור את ההתנהגות, מה שמכונה "ענישה פונטיבית", נמצאו כהרסניות עבור התלמידים וזאת לעומת שיטות פרו אקטיביות שכן מנסות להבין מה עומד מאחורי ההתנהגות נמצאו כיעילות יותר.


מה הקשר בין אקלים כיתה חברתי לבין מניעת אלימות בבתי הספר?

איך אקלים כיתה חברתי מסייע במניעת אלימות בית ספרית

האקלים הכיתתי משחק תפקיד מרכזי בהפחתת האלימות בבתי הספר. כאשר תלמידים מרגישים שהם חלק אינטגרלי מהכיתה, וכאשר הם מקבלים את הכלים להתבטא בצורה בריאה, הם נוטים פחות להתנהג באלימות. תוכנית מעגלי א.ב.י מבוססת על עניין זה ולכן אנחנו מקנים לתלמידים עוד אפשרויות ביטוי שמגיעות מעולמות האומנות. באמצעות ריקוד, תנועה, תיאטרון פלייבק ועוד המון סוגים אחרים של פעילויות ואומנויות, אפשר לסייע לתלמידים המוחלשים להרגיש מחוזקים ושווים.


כאשר התלמידים אינם מצליחים לבטא את עצמם ואת המצוקות והרגשות שלהם, הם עשויים להרגיש תסכול רב שילך ויגדל בתוכם, עד אשר הם עשויים לפעול באלימות כדרך התמודדות. אקלים כיתה חברתי מיטבי מסייע בכך שהוא מקנה לתלמידים סביבה בטוחה ונעימה שבה הוא יכול להביע את עצמו במגוון של דרכים וכך הוא למעשה מסוגל להתמודד עם תחושותיו בצורה פרודוקטיבית.


בהמשך לכך, כאשר אנחנו מתייחסים לאקלים כיתה חברתי, אנחנו לא מתייחסים רק לכיתה עצמה, אלא לסביבה כולה שעוטפת את התלמיד. אם נספק לתלמיד את הכלים ואת התחושה הבטוחה ברמה הכיתתית, הדבר ישפיע כמכלול על כל בית הספר והתוצאה תהיה צמצום מקרי האלימות ושיפור המדדים האקדמאיים. כל אחד מהגורמים האלו משפיע על השני ביחסי הדדיות ולכן עלינו לייצר סביבה בטוחה ומוגנה לא רק בכיתה, אלא בכל בית הספר.

10 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page