top of page

האם מעגלי א.ב.י מספקים דרכי התמודדות עם אלימות בבית הספר?

עודכן: 1 באוק׳ 2023

בשנים האחרונות, האלימות בבתי הספר בישראל הפכה לבעיה מרכזית הדורשת פתרונות יעילים ומהירים. תלמידים, מורים והורים כאחד מרגישים את הצורך למצוא דרכים להתמודד עם האלימות הגוברת בבתי הספר, וזאת כדי להחזיר את מוסדות החינוך לייסודם – סביבה בטוחה, מכילה וחינוכית. במסגרת המאבק הזה נוצרו והתפתחו מגוון כלים ותוכניות שמטרתן להפחית ולמנוע אלימות בבית הספר, אך במאמר זה אנחנו מעוניינים לדבר על פתרון ייחודי ומסקרן שפיתחנו במרכז א.ב.י – "מעגלי א.ב.י". מדובר על כלי חינוכי שמטרתו יצירת אקלים חינוכי מיטבי, הגברת ההכלה וההשתלבות בכיתה והענקת אמצעים אלטרנטיביים שמאפשרים לתלמידים לבטא את עצמם. באמצעות שימוש באומניות וביצירה, מעגלי א.ב.י מציעים לתלמידים דרך להתמודד עם רגשותיהם, להביע את עצמם ולהתחבר זה לזה.


האמנות, על כל צורותיה, היא לא רק דרך לביטוי אישי אלא זוהי גם דרך שמאפשרת לנו להתמודד עם בעיות וקונפליקטים. האומנות מספקת לתלמידים כלים להבין את עצמם ואת הסביבה שבה הם חיים, ובכך להתמודד עם אלימות בצורה פרודוקטיבית ושונה. האומנות מאפשרת לילדים לפרוק את תחושותיהם ואת תסכולם באמצעים אלטרנטיביים וכך הפנייה לאלימות פוחתת. נשמע כמו בדיה? במאמר זה נבחן כיצד מעגלי א.ב.י מצליחים לספק דרכים להתמודדות עם האלימות בבית הספר באמצעות שימש באומנויות וביצירה. לקבלת פרטים נוספים אתן מוזמנות ומוזמנים לחפש את "מעגלי א.ב.י" במערכת גפ"ן (תוכנית מספר 1523), או ליצור איתנו קשר ישירות.


כיצד מעגלי א.ב.י מספקים אמצעי להתמודדות עם אלימות בבתי הספר

תוכנית מעגלי א.ב.י היא לא פעילות יצירה רגילה, זוהי תכנית התערבות ייחודית שמטרתה לייצר שינוי אמיתי באווירה הכיתתית ולהגביר תהליכי גיבוש הכלה והשתלבות. במהלך הפעילות אנחנו משלבים מגוון של אומנויות כדי לחבר את התלמידים זה לזה ועם עצמם, לעודד אותם להתבטא ולהגביר את ההקשבה ההדדית. אומנם מדובר על מטרות שנשמעות מורכבות ועילאיות, אך בעזרת האומנויות אנחנו מצליחים להגיע לתוצאות מרשימות.

במהלך התכנית התלמידים מתנסים בפעילויות מגוונות ומרתקות: יוצרים בתנועה ורוקדים בחופשיות, משחקים משחקים קבוצתיים מאתגרים, מתנסים בדרמה ותיאטרון פלייבק המאפשרים להכיר רגשות, ואף יוצרים ומציירים יחדיו. כל אחת מהפעילויות האלו מטרתה לפתח את התלמידים, להעמיק את ההבנה העצמית שלהם ולחזק את הקשר ביניהם. האומנות, על כל צורותיה, היא כלי עוצמתי להתמודדות עם רגשות. בעזרת שילוב של יצירה והענקת כלים אומנותיים התלמידים מגלים את עצמם, מביעים את אשר על ליבם ולומדים להתמודד עם קשיים בצורה פרודוקטיבית. מעגלי א.ב.י מאפשרים לתלמידים להבין כי ישנן דרכי ביטוי חלופיות לאלימות, וכי האומנות יכולה לשמש כלי להתמודדות עם הקשיים שבדרך.


כיצד מעגלי א.ב.י מספקים אמצעי להתמודדות עם אלימות בבתי הספר


השפעת מעגלי א.ב.י ושילוב אומנויות בהפחתת אלימות בבית הספר

בשנים האחרונות ישנם יותר ויותר מחקרים שמתפרסמים על ההשפעה החיובית שיש לאומנויות על הפחתת אלימות בבתי הספר. המשותף לכול המחקרים האלו היא ההבנה כי האומנויות מצוינות ככלי להפחתת האלימות וזאת כיוון שהן מספקות דרך חלופיות לביטוי רגשות באופן בלתי אלים. בעזרת חשיפה לאומנויות שונות התלמידים לומדים להבין את עצמם בצורה נקייה וטהורה יותר, אך גם את זולתם, דבר בעל השפעה עצומה על הפחתת תוקפנות. מעגלי א.ב.י מאפשרים לא רק את הכרת האומנויות, אלא גם מספקים אפשרות לניתוח ועיבוד התכנים שמועלים על ידי התלמידים. החיבור הזה בין הענקת דרכי ביטוי אלטרנטיביים, עוקפי תודעה, והאימון שנעשה במהלך הסדנה על ביטוי האינטליגנציה הפנים והבין אישית מאפשר את שבירת המחסומים ואת החיבור שנעשה בין התלמידים.


בואו ונבחן כמה ממנגנוני ההשפעה שישנם למעגלי א.ב.י על התלמידים במהלך הסדנה:

  • חיזוק הקשרים הבין אישיים השתתפות במעגלי א.ב.י מסייעת לתלמידים להתחבר זה לזה ולהרגיש חלק בלתי נפרד מהקבוצה. התהליך עצמו מזמין את המשתתפים להאזין זה לזה, להבין את מצבם של חבריהם ולהביע את אשר על ליבם בסביבה בטוחה, מכילה ולא שיפוטית.

  • פיתוח אמפתיה במהלך הסדנה התלמידים לומדים להתחבר לרגשות שלהם ושל חבריהם, לחוויות של האחר ולהבין בצורה שהיא לאו דווקא וורבאלית את הזולת. התהליך הזה מסייע בהגברת האמפתיה ותחושת ההזדהות ובכך הוא מסייע להפחתת התנהגויות אלימות.

  • ביטוי רגשות בדרך בונה השילוב של אומנויות מקנה לתלמידים כלים לביטוי של רגשותיהם ושל תחושותיהם בצורה פרודוקטיבית ולא אלימה, מה שמביא להפחתת המתחים בין התלמידים ולכך שהתלמידים מבטאים את הפחדים ואת הקשיים שלהם בצורות אחרות.

  • חיזוק הביטחון העצמי העובדה שהתלמידים מצליחים לבטא את עצמם ולהתחבר לעצמם בצורה שונה מהמקובלת מביאה להגברת תחושת הביטחון העצמי שלהם. התלמידים שעד כה הרגישו כי קולם לא נשמע ולכן עליהם לנקוט אלימות, מקבלים בעזרת מעגלי א.ב.י הצצה לעולם שלם של אפשרויות חלופיות ושל דרכי הבעה אחרות.

שילוב מעגלי א.ב.י בתוכנית הבית ספרית למניעת אלימות

כאחד מהספקים הוותיקים ביותר במערכת גפ"ן של משרד החינוך (תכנית מס' 1523), מעגלי א.ב.י, המשלבים בין אומנויות ובין חינוך, מוכיחים את עצמם ככלי חזק ויעיל בהתמודדות עם אלימות בבית הספר בכל מוסד שבו הם פועלים. השימוש באומנויות כמו שירה, תנועה, משחק וציור מאפשר לתלמידים להביע את עצמם, להתמודד עם רגשות ולפתח קשרים חיוביים. חלק בלתי נפרד מהתהליך הוא הכשרת המורים וצוותי החינוך, ובמיוחד החיבור בינם לבין התלמידים. מורים מיומנים יכולים להעביר מסרים לתלמידים בצורה מיטבית ולכן יש לנו גם סדנאות ייעודיות למורים ולצוות הוראה.


לסיכום עלינו להגיד כי אנו רואים את ההשקעה באומנויות ובחינוך כהשקעה בעתיד התלמידים, ביצירת אקלים חינוכי מיטבי ובשיפור הקהילה כולה. הגיע הזמן להביא את השינוי האמיתי בעזרת אומנויות לעוד בתי ספר ברחבי הארץ ואנחנו במרכז א.ב.י נרגשים מכל הזדמנות שיש לנו לספק את הכלים שלנו לעוד מוסדות חינוכיים ברחבי הארץ. אנחנו מפעילים סדנאות המיועדות גם למגזר הערבי, גם למגזר היהודי ולכל המעוניין. לקבלת פרטים נוספים – צרו איתנו קשר.

9 צפיות0 תגובות
bottom of page