אקלים כיתה מיטבי הוא גורם מכריע ביצירת סביבת למידה תומכת ומאפשרת עבור התלמידים. האווירה בכיתה משפיעה באופן ישיר על התפתחותם, הישגיהם ודרכי ההתמודדות של התלמידים עם אתגרים שניצבים מולם. אקלים כיתה חברתי יכול לקדם תהליכי השתלבות ולייצר תחושת שייכות חזקה בין התלמידים לבין עצמם, וכמובן שבין התלמידים לבין המוסד. רכז.ת הכלה והשתלבות הם הגשר שבין התלמידים לבין המערכת החינוכית, ובידיהם הכוח להביא לשיפור משמעותי באקלים הכיתתי.
הפילוסופיה שעומדת מאחורי החינוך לא נשענת רק על העברת ידע, אלא גם על יצירת התנאים האידיאליים ביותר להתפתחותם האישית והחברתית של התלמידים. על פי הפילוסוף ואיש החינוך, מרטין בובר, יחסים בין אישיים הם הבסיס לחינוך אנושי ומוסרי. בובר טען כי על המורה ראות את התלמיד כאדם שלם, ולא רק כסטודנט, ומגישה זו אנו מבינים את החשיבות של יחס אישי וקשר אנושי בתהליך הלמידה כולו. במאמר זה נצלול לעומק הנושא ונבחן אילו תוכניות התערבות יכולות לסייע ביצירת ובשיפור אקלים כיתה מיטבי וכיצד רכז.ת הכלה והשתלבות יכולים להשפיע באופן חיובי על התלמידים ועל המורים כאחד.
מרכז א.ב.י לאומניות ביטוי ויצירה מציע כבר עשרות שנים תוכניות הכלה והשתלבות אשר מסייעות להבניית אקלים כיתה מיטבי. לאורך השנים פעלנו במאות מוסדות חינוך ברחבי הארץ ואפשר לקרוא את הביקורות החמות והרבות שקיבלנו במערכת גפ"ן של משרד החינוך.
תוכניות התערבות לשיפור אקלים כיתה
אקלים כיתה מיטבי הוא לא משהו שנוצר מאליו. הוא דורש השקעה, תכנון וביצוע מדויק של תוכניות התערבות מגוונות. קיימות מספר דרכים לשפר את האקלים החברתי בכיתה, תוך הסתמכות על תפיסות חינוכיות הומניסטיות שמשלבות פעילויות חווייתיות לצד פעולות פדגוגיות שונות. תוכניות אלו מוצעות על ידי מערכת החינוך כחלק אינטגרלי ממערכת גפ"ן ואחת מאותן תוכניות היא תוכניתנו - מעגלי א.ב.י - לאקלים חינוכי מיטבי תוכנית הכלה והשתלבות לתלמידים ולצוותים (מס' 1523 בגפ"ן).
אך מעבר לשילוב של תוכניות מקצועיות המועברות על ידי מומחים, רכז.ת הכלה והשתלבות יכולים לבצע פעילויות שונות ומגוונות בעצמם כדי לעודד את יצירת האקלים המיטבי. להלן כמה מהאפשרויות הבולטות שעומדות בפניהם:
פעולות פדגוגיות: הקשר שנרקם ונוצר בין התלמיד לבין המורה הוא אחד מהחשובים שיחווה התלמיד במהלך התפתחותו ולכן חשוב לעודד אסטרטגיות פדגוגיות שמקדמות דיאלוג, תחושת שייכות והדדיות.
פעילויות חווייתיות: חשוב לזכור שהצלחה אקדמית, חשובה ככל שתהיה, היא לא המטרה היחידה שלנו כאנשי חינוך ועלינו לאפשר לתלמידים לצבור חוויות שישפרו את הכימיה ביניהם ואת הקשרים בין כלל הגורמים.
תיאום ציפיות: בהתאם לגישתו של קולברג, יצירת מסגרת ברורה ועקבית תורמת ליצירת תחושת ביטחון.
עידוד מעורבות הורים: שיתוף ההורים ויצירת שותפות עימם חיוניים להצלחת תוכניות ההכלה והשילוב השונות.
ההשפעות של אקלים כיתה מיטבי על התלמידים, המורים וההורים
בסביבה חינוכית בה תלמידים ומורים פועלים בהרמוניה, ההשפעה שיש לאקלים הכיתה ולתוכניות ההתערבות השונות לא נעצרת רק אצל התלמידים. למעשה לתוכניות אלו יש השפעה רחבה הרבה יותר שכן הן משפיעות גם על המורים ואפילו על ההורים. בואו ונבחן את ההשפעות השונות והמרשימות האלו:
התלמידים – אקלים כיתה חיובי מאפשר לתלמידים לממש את הפוטנציאל שלהם באופן המיטיבי ולהרגיש כי הם חלק מקהילה תומכת שמסייעת בהתמודדות עם אתגרים. מחקרים מצאו כי השפעת אקלים הכיתה רבות וכוללות פיתוח יכולות חברתיות, בין אישיות וביטחון עצמי.
המורים – המורים מקבלים כלים ושיטות חדשות שמסייעות להן לייצר חיבור רגשי עמוק יותר עם התלמידים, ואולי חשוב מכך, את התחושה שהם לא לבד במערכה.
ההורים – ככל שההורים שותפים בצורה פתוחה יותר עם התהליך, כך הם מרגישים בטוחים יותר במערכת ומוכנים לתמוך במוסד ובצוותי ההוראה בצורה מלאה יותר. יצירת אקלים כיתה משפיעה גם על הקשר שבין התלמידים להוריהם וכך ההורים מרגישים כי יש להם קול ואפשרות להשפיע.
אקלים כיתה מיטבי הוא לא רק מטרה, אלא גם אמצעי להבטחת שוויון הזדמנויות חינוכיות לכל תלמידה ותלמיד. רכז או רכזת ההכלה וההשתלבות ממלאים תפקיד מפתח בעיצוב אקלים זה, וזאת כיוון שהם גורמים מרכזיים בהליכי הקניית האפשרויות השונות לתלמידים. כדי להבטיח את הצלחת התהליך, חיוני להכשיר את צוותי ההוראה בצורה מקצועית ולספק להם את כל הכלים הנדרשים יצירת אקלים כיתה מיטבי, שבו כל תלמיד, בין שיש לו צרכים מיוחדים או לא, יכול לממש את מלוא הפוטנציאל שלו.
לקבלת פרטים נוספים על מעגלי א.ב.י – צרו איתנו קשר עוד היום.
Comments